17/06/2019

Digitalisering: een gevaar of juist een kans voor de flexbranche?

Het gaat goed met je uitzendbureau. Er is veel werkgelegenheid en werkgevers hebben je hulp hard nodig om kandidaten te krijgen. Je hoeft je nergens druk over te maken. Voor nu tenminste. Want er ligt een gevaar op de loer, wellicht dichterbij dan je denkt: digitalisering.

Digitalisering als bedreiging

Vacaturewebsites. Online uitzendbureaus. Nu al is de tussenkomst van een uitzendbureau minder nodig dan in het verleden. Door de opkomst van platformen wordt dit alleen maar minder. Werving en selectie worden automatisch, op basis van algoritmes, gedaan. Dit is goedkoper, sneller en wellicht zelfs ook beter. Logisch dat men in de toekomst eerder hiervoor zal kiezen dan voor een uitzendbureau als bemiddelaar.

Digitalisering als kans

Moet je je als uitzender dan helemaal aan de kant laten zetten? Met lede ogen toekijken hoe je toekomst afbrokkelt? Niet als je de digitalisering aangrijpt als een mogelijkheid.
Een trend die we allemaal kennen is het online shoppen. Veel winkels hebben hierdoor hun deuren moeten sluiten. Maar winkels die de trend zagen aankomen en op tijd zijn ingestapt met een webshop, vieren nog steeds hun succes.

Digitalisering gebruiken in jouw voordeel

Maak dus gebruik van de digitalisering. Als jij als uitzendbureau efficiënter kan werken door bijvoorbeeld gebruik te maken van een platform, levert dat niet alleen minder stress op, maar ben je ook aantrekkelijker op de markt. Zowel voor de werkgever als voor de kandidaat. Het levert je tijdswinst op, want het vraagt minder handmatige handelingen. De candidate journey wordt inzichtelijker. Je hebt meer inzicht in je kandidaat en dat maakt het, ironisch genoeg, juist menselijker.

Nu beginnen

De flexmarkt blijft groeien, het aanbod wordt niet minder. Menselijke taken worden wellicht door machines overgenomen, maar daardoor ontstaan weer nieuwe taken voor mensen. Ook voor jou als uitzendbureau. Laat je niet aan de kant schuiven door platforms, artificial intelligence en digitalisering. Maar buig het in jouw voordeel om, maak er gebruik van en wacht er niet te lang mee!

Meer informatie?

Wil je weleens van gedachten hierover wisselen? Omdat wij ons volledig richten op de flexbranche hebben we een groot netwerk in deze branche. We denken dus graag met je mee. Neem gerust contact op.

Deel artikel