06/07/2021

Kennismaken met onze operationeel directeur Jonathan

Jonathan werkt bij ons sinds de start van ons bedrijf. Elk facet van onze dienstverlening kent hij dan ook tot in de puntjes. Voeg aan deze kennis zijn dienstverlenende karaktereigenschappen toe en je krijgt als resultaat Flexhub wat het nu is. In de transformatie die ons bedrijf dankzij groei de afgelopen jaren heeft meegemaakt, is Jonathans functie geworden tot wat die nu is: operationeel directeur.

Van stagiair tot operationeel directeur

“Ik ben als stagiair betrokken geweest bij de oprichting van Flexhub (toen Paytra) en ben daar na mijn studie in dienst gekomen. Ik ben begonnen als eerstelijns consultant en soort manusje van alles. Daardoor kwam ik in aanraking met alle facetten van onze dienstverlening, zoals debiteurenbeheer, administratie, sales en HR en deed ik veel kennis op. In onze groei, breidde het team zich uit. Door mijn brede ervaring, was ik al snel de vraagbaak voor nieuwe medewerkers en kreeg ik ruimte om hen informeel aan te sturen. Dat was soms pittig, maar vond ik ook wel heel leuk. Uiteindelijk ben ik in 2018 officieel manager operations geworden. In de zomer van 2020 kreeg ik de kans mede-eigenaar te worden en veranderde mijn functie in operationeel directeur.”

Focus op innovatie

“Hoewel de functienamen, operationeel manager en operationeel directeur, veel op elkaar lijken, is mijn functie wel flink veranderd. Voorheen stuurde ik iedereen binnen operations persoonlijk aan. Nu stuur ik alleen de team leads van elke afdeling aan. Dat geeft mij veel meer ruimte om te focussen op innovatie.”

Overstap naar nieuwe uitzendsoftware

“Momenteel focus ik me met name op IT/software. Ruim 2 jaar geleden zijn wij, en onze klanten, overgestapt naar een nieuw pakket voor uitzendsoftware. Maar na de overstap is dat niet klaar. Er blijven maandelijkse nieuwe releases, die we op de juiste manier in moeten regelen en controleren. En dat zal de komende jaren zo blijven, omdat de hele markt in transitie is. De hele markt gaat namelijk van software draaiend op een lokale server naar webbased.”

Recruitment software

“Daarnaast moeten we op softwaregebied vooruit blijven kijken, ook al zijn we momenteel tevreden. Daarom hebben we onze uitzendsoftware ook uitgebreid met recruitment software. Met deze recruitment software kun je veel handelingen automatiseren, waardoor het proces efficiënter wordt. Hierdoor houd je als intermediair tijd over om te investeren in de menselijke kant. Want je kunt veel automatiseren, maar de cultuur van een bedrijf en het karakter van een kandidaat, kun je niet in een algoritme verwerken.”

Vanuit de klant blijven denken

“We willen trouwens zelf geen softwareontwikkelaar worden, maar als reseller van de beste uitzendsoftwarepakketten optreden. We willen namelijk vanuit de klant blijven denken en de juiste keuzes maken voor die specifieke klant. En vervolgens klantvragen vertalen naar de technische ontwikkelaars. In de toekomst willen we daarom ook andere pakketten voor uitzendsoftware aanbieden. Zodat elke klant de software krijgt die het beste bij zijn activiteiten past.”

Mee-ondernemen met onze klanten

“Een ander belangrijk onderdeel van mijn werk, is onze dienstverlening voor Buddy’s. Sinds de WAB van kracht is (januari 2020), zijn we hiermee gestart. Onze Buddy’s blijven zelf werkgever, maar wij regelen de operationele inrichting en uitvoering van de backoffice. Hiervoor richten we een heel nieuw bedrijf op namens de klant. Dat is een intensief traject van een paar maanden. We bieden namelijk niet alleen HRM- en CRM-diensten, maar denken ook ondernemend mee. We stellen vragen als: hoe zitten je bedrijfsprocessen in elkaar, werk je zelf intern met de juiste software, welke datastromen heb je binnen je bedrijf lopen en hoe is dit geborgd? We willen klanten een nieuw ondernemerspectief geven en inspireren elkaar sterker te maken.”

Dienstverlening uitbreiden

“We hebben nog genoeg mooie ideeën voor innovatie. Richting de toekomst willen we onze dienstverlening op werkgeversgebied nog verder uitbreiden. We willen daarin alle werkgevers ontzorgen, of die nu uitzenden, detacheren, of met vast personeel, zzp’ers of freelancers werken.”

Focus op kansen in de uitzendbranche

“Ik volg ontwikkelingen in de uitzendbranche nauwgezet. Momenteel is de ABU-cao voor de uitzendbranche een hot issue. De SER wil flexwerk flink inperken, bijvoorbeeld door de maximumduur van 5,5 jaar naar 3 jaar te verminderen. Dat brengt voor uitzendbureaus veel veranderingen en ook spanning met zich mee. Als Flexhub zien we echter juist ook kansen. We geloven er gewoon heel sterk in dat uitzendbureaus van toegevoegde waarde blijven. Voor werknemers biedt flex namelijk soms juist meer zekerheid.”

In dienst bij inlener of vast in dienst bij uitzendbureau

“Een voorbeeld: Piet is metselaar en werkt als uitzendkracht. Hij heeft inmiddels drie jaar gewerkt voor het uitzendbureau en heeft dus recht op een vast contract. Maar het metselbedrijf zit daar eigenlijk helemaal niet op te wachten, want door wisselende vraag kunnen ze geen vaste werknemers aannemen. En mocht het metselbedrijf dat wel willen, dan is de onzekerheid voor Piet groot. Als het tegenzit voor het metselbedrijf, staat Piet op straat. Het uitzendbureau daarentegen heeft 80 metselbedrijven in zijn netwerk zitten en kan Piet dus veel meer zekerheid bieden door Piet zelf een vast contract te geven. Mocht de ene inlener zonder werk komen te zitten, dan heeft zeker één van de andere inleners plek voor Piet.”

Altijd kansen zien

“Zo proberen we altijd kansen te zien. De arbeidsmarkt is gewoon onstuimig en zal dat ook blijven. Daardoor zal de behoefte aan flex altijd blijven bestaan. Het is goed dat de politiek zaken probeert te reguleren, om misstanden tegen te gaan. Maar ik hoop dat er ook erkenning komt voor wat intermediairs voor de markt betekenen.”


Wil je eens sparren met Jonathan over de toekomst van jouw uitzendonderneming?

Deel artikel