28/04/2022

Het nieuwe beoordelen, ontwikkelen en belonen

4 praktische tips, ook voor de uitzendbranche!

Vanuit het HR Expert Bureau hebben we de afgelopen jaren voor veel verschillende toffe werkgevers zoals Flexhub mogen werken aan het project Het Nieuwe Beoordelen, Ontwikkelen en Belonen.  Wij doen dit vanuit de overtuiging dat beoordelen en belonen anders kan, ook voor de uitzendbranche. Wij weten inmiddels dat beoordelen en belonen volgens de oude norm niet meer van deze tijd is en absoluut niet zorgt voor intrinsieke motivatie. We willen niet meer één keer per jaar in een te lang of te kort gesprek afgerekend worden op een heel jaar functioneren. Ook wil je dat belonen eerlijk en transparant gaat. Wanneer je gesprekken gekoppeld houdt aan salarisverhoging of extra beloning, krijg je nooit een volledig gelijkwaardig en eerlijk gesprek.

Tijd voor verandering?

Vraag blijft: hoe moet het dan wel en hoe kun je dit aanpakken? Bij Flexhub zijn we dit momenteel aan het veranderen samen met de medewerkers. Misschien is dit ook wel iets voor jouw (uitzend) organisatie? Daarom beschrijven we in dit artikel vier praktische tips die je kunt gebruiken wanneer je aan de slag wilt met Het Nieuwe Beoordelen, Ontwikkelen en Belonen.

Tip 1: onderzoek de wensen

Het implementeren van het nieuwe beoordelen, ontwikkelen en belonen is geen kant-en-klaar stappenplan. Onderzoek via een survey of focusgroep waar de wens van medewerkers en MT liggen. Vanuit deze eerste stap kom je met elkaar tot een concept passend bij de organisatie, dat in een volgende fase de implementatie veel passender en makkelijker maakt. Denk hierbij ook aan vragen aangaande extra’s, secundaire arbeidsvoorwaarden en de beleving van de medewerker met betrekking tot waardering. Natuurlijk zijn er binnen de uitzendbranche cao’s waarmee je te maken hebt, maar kijk wat jij extra kunt doen, binnen de kaders die wettelijk gelden.

Tip 2: splits beoordelen en belonen

Maak een splitsing tussen beoordelen en belonen. Wij zijn groot voorstander van het implementeren van een eerlijk passend beloningssysteem, zonder valse verwachting en transparant naar de medewerkers toe. Voordeel voor de werkgever is dat medewerkers al weten waar ze aan toe zijn. Hierdoor ontstaat er geen gedoe en demotivatie achteraf en je kunt een eenduidige calculatie maken voor de begroting. Voordeel voor de werknemer is geen teleurstelling en geen valse verwachtingen en bij een goed systeem een blijvende intrinsieke motivatie. De vorm van belonen moet echt passen bij de organisatie, cao-vereisten en wensen van de medewerkers/uitzendkrachten.

Tip 3: maak een stakeholderanalyse

Maak een stakeholderanalyse en neem deze stakeholders mee in de brainstorm- en testfase. Zo zorg je dat de nieuwe gesprekscyclus past binnen de applicatie mogelijkheden van de organisatie en voldoet aan de veiligheidseisen, maar bijvoorbeeld ook past bij gestelde kwaliteitseisen. Daarnaast maak je er zo geen “HR feestje” van, maar zorg je voor betrokkenheid van verschillende afdelingen. Hierdoor kom je tot een gesprekscyclus die past bij de kwaliteitseisen en desbetreffende cao.

Tip 4: goed werkgeverschap uitstralen

Super fijn wanneer je het goed geregeld hebt voor de medewerkers of uitzendkrachten. Nu is het de kunst dit ook naar buiten toe uit te dragen. Waarom is jullie voorwaarden pakket zo uniek en passend? Wat brengen continue gesprekken jullie aan verbinding met de uitzendkrachten? Maar ook hoe kun je het haalbaar houden wanneer je op deze manier gaat werken?

Aan de slag!

Deze tips zijn een start om aan de slag te gaan. We hopen dat steeds meer werkgevers en uitzendorganisaties het nut gaan inzien van een continue gesprekscyclus en het opsplitsen van beoordelen en belonen.  

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door HR Expert Bureau. Sanne Quint en Doreen van der Pols ondersteunen en ontzorgen via het HR Expert Bureau MKB-bedrijven op het gebied van HR-gerelateerde zaken. Bezoek voor meer informatie hun website.


Deel artikel