13/10/2019

Tips voor het vinden van uitzendkrachten

(of om te zorgen dat ze jou vinden…)

Flexwerk is er genoeg. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven. De grote uitdaging is het vinden van uitzendkrachten. Wij helpen je graag met ideeën hoe je dit voor jouw uitzendbureau kunt aanpakken. De meeste tips voor het vinden van uitzendkrachten zijn gericht op de (interne) marketing van je uitzendbureau. Want dat is het begin…

Dit artikel is gecontroleerd door Michelle den Boer, expert op het gebied van recruitment.

Tips voor het vinden van uitzendkrachten

  • Maak een ideaal profiel van het soort werknemer dat je zoekt. Denk aan leeftijd, geslacht, opleiding, werkervaring, woonplaats/regio. Wellicht is één profiel niet voldoende, maar probeer het aantal profielen zo laag mogelijk te houden. Probeer constant te denken alsof je deze persoon bent. Hoe zoek je werk, wat doe je, waar ben je, wat vind je leuk om te doen, waarvan word je blij en waarvan juist niet?
  • Bedenk waar deze ideale werknemer zich bevindt. Als je ideale werknemer nog naar school gaat, bezoek dan eens een aantal scholen. Deel iets uit waardoor ze aan je blijven denken (zadelhoes, pen). Als je ideale uitzendkracht werkt, bezoek evenementen en beurzen voor werkzoekenden in de ideale regio of branche. Sport je ideale werknemer regelmatig, zorg dat je daar bent door middel van een reclamebord of organiseer een toernooi.
  • Bedenk wat je ideale werknemer leest of doet en wees daar zichtbaar aanwezig. Online advertenties kunnen heel specifiek ingezet worden (leeftijdscategorie, regio).
  • Zorg dat je je onderscheidt van je concurrent-uitzendbureaus. Dit kan door middel van salarisverschil, maar het zijn vaak de extra’s die het verschil kunnen maken. Een vrijdagmiddagborrel, mogelijkheid tot het volgen van een opleiding/cursus, regelmatig een kleinigheidje, voortdurende aandacht. Zorg er dan natuurlijk ook voor dat de voordelen van werken via jou bekend zijn. Staan ze duidelijk op je website en in je reclamemateriaal?
  • Bedenk dat de goedkoopste vorm van reclame voor jouw uitzendbureau de mond-tot-mondreclame is. Behandel je uitzendkrachten dus zo goed mogelijk, zodat zij hun vrienden en kennissen ook via jou willen laten werken.
  • Bedenk welke zoekwoorden een werkzoekende zal invullen. Maak je website zo, dat ze dan ook op jouw website komen. Dit kan door middel van SEO (search engine optimalisation). Het kost je wellicht een aardige duit om een bedrijf jouw website SEO-proof te laten maken, maar dat kan zich zeker terugverdienen.
  • Het loont om goede aandacht aan je website te schenken. Bedenk dat de meeste mensen met hun telefoon internetten. Hoe is de leesbaarheid van jouw website op je telefoon? Wat zie je als eerste? Als de eerste indruk niet goed is, zijn velen gelijk weer weg. Zo min mogelijk tekst is te adviseren. Een andere belangrijke vraag is: is het op jouw website makkelijk om via je mobiel solliciteren? Bijna niemand heeft z’n CV op zijn telefoon staan, dus bedenk of dat per se nodig is om te kunnen sollicteren.
  • Tot slot; bedenk dat de wereld, met haar mensen en diens voorkeuren, voortdurend en snel verandert. Wat vandaag werkt, kan morgen ‘uit’ zijn. Het loont om constant aandacht te schenken aan je reclame en website. Wissel regelmatig van manier waarop je reclame maakt en blijf zoeken naar manieren waarop je onderscheidend kunt zijn ten opzichte van ‘de rest’.

Dit is al een flinke lijst aan tips voor het vinden van uitzendkrachten, maar deze lijst is natuurlijk niet uitputtend. Google daarom gewoon eens naar tips voor het vinden van uitzendkrachten of lees in dit artikel meer over recruitment. Je hoeft het wiel natuurlijk niet zelf uit te vinden.

Meer weten?

Wil je meer hierover weten? Of gewoon eens sparren? Neem dan gerust vrijblijvend contact op. Met onze jarenlange ervaring in de uitzendbranche denken we graag met je.

Deel artikel
Auteur
Amy Langen
Amy heeft een brede achtergrond in marketing en web-development. Met haar creativiteit en technische skills gecombineerd weet ze de juiste tools in te zetten voor marketing en recruitment. Van het ontwerpen van aantrekkelijke websites tot het integreren van recruitmentsoftware in websites, Amy heeft een scherp oog voor detail en een diepgaand begrip van de digitale landschappen. Daarnaast beschikt ze over uitstekende analytische vaardigheden, waarmee ze gegevens interpreteert en inzichten verzamelt om beslissingen te ondersteunen. Met haar vermogen om marketing- en recruitmentdoelen naadloos te integreren, tilt Amy de prestaties van Flexhub naar een hoger niveau en bereikt ze optimale resultaten voor ons en onze klanten. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Amy.

LinkedIn-icon

Auteur

Expert
Michelle den Boer
Als recruitment coördinator bij Flexhub is Michelle altijd op zoek naar talent. Kenmerkend is haar enthousiasme voor nieuwe ontwikkelingen die ze ten volle wil benutten voor het vinden en binden van collega's. Ook zet ze vol in op het bouwen van ons Employer Brand. Alles om in haar missie te slagen om de beste mensen te vinden voor onze groeiende organisatie. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn-profiel van Michelle.

LinkedIn-icon

Expert
Ook interessant: